Tuotearvostelut
Kahvakuulat
(4,4/5)

Perustuu 156 tuotearvosteluun

Kahvakuulat 

Kahvakuulat ovat yksi suosituimmista välineistä, kun halutaan kehittää voimaa tai karistaa rasvaa. Monet miettivät käsipainojen, kuntopallojen ja kahvakuulien välillä. Seuraavassa käymme läpi kannattaako sinun hankkia kahvakuula ja mitä sinun tulisi tietää niiden ostossa.

Minkä kokoinen kahvakuukuula kannattaa ostaa?

Tämä on varmasti kysytyimpiä kysymyksiä, mitä saamme kahvakuuliin liittyen. Eikä siihen vastaaminen ole aina helppoa! Väärän kokoisen kahvakuulan ostaminen voi johtaa liikkeiden väärin tekemiseen tai siihen, että ne eivät ole tarpeeksi tehokkaita.

Kahvakuulan painon valitseminen riippuu muutamasta asiasta. Ensiksi katsotaan kuulalla treenausta itsessään. Kuulan liikkuminen voidaan jakaa kahteen ryhmään:

a)     Ballistinen (räjähtävä) nostaminen: heilautukset, rinnalleveto, tempaukset, heitot, jonglööraus

b)     Hitaat: Turkkilaiset ylösnousut, nosto pään yläpuolelle, tuulimyllyt, sivuttaispunnerrukset.

Ballistisissa nostoissa voit käyttää painavampaa kuulaa. Hitaissa liikkeissä, kuten nousuissa ja tuulimyllyissä, joissa täytyy olla varovainen koko liikkeen ajan. Sen takia tarvitset ainakin kaksi eri kokoista kuulaa opetellessa ja treenatessa kahvakuulan kanssa.

Muita valintaan vaikuttavia tekijöitä ovat treenaajan oma ikä, paino, kunnon taso ja yleinen kokemus painonnostossa. Meidän kokemus kuulien suhteen voidaan kiteyttää seuraaviin yleisiin suosituksiin miehille ja naisille.

Sopiva kuulan koko miehelle

Monilla miehillä on valitettavasti huono tapa aloittaa liian suurella kuulalla. Tämä saattaa tulla yllätyksenä joillekin miehille, jotka luulevat olevansa vahvempia kuin ovatkaan. Lisäksi, jos olet käyttänyt vain puntteja ja levytankoja treenaukseen, tempaus kuulalla ensimmäistä kertaa voi tulla yllätyksenä kehollesi. Ei kannata ostaa liian painavia kuulia ellette jo tiedä, että hallitsette sen. Kuulannosto on teknistä ja vaatii tarkkaavaisuutta. Valitse kuula jonka koko on kohtuullinen aloittamiseen.

Ballistisissa liikkeissä kuten kuulan heilautuksissa, rinnallevedoissa ja tempauksissa keskimääräisesti aktiivisen miehen pitäisi aloittaa 16kg tai 20kg kahvakuulalla. Urheilullisen miehen pitäisi aloittaa kuulalla väliltä 16-28kg.

Tietenkin jos olet yli 100 kiloinen ja olet nostanut painoja koko ikäsi, voit vapaasti aloittaa mistä tahansa kokoluokan kuulasta, josta vain haluat! Jos et ole aktiivinen tai et pidä itseäsi ”kunnossa” olevana, kannattaisi aloittaa kevyemmästä 12kg kuulasta.

Hallituille, hitaille liikkeille kuten turkkilaiseen ylösnousu ja tuulimyllyyn kannattaa valita kuula, jonka voi helposti nostaa pään yläpuolelle noin 8-10 kertaa. Keskimääräisesti, aktiivisen miehen kannattaisi aloittaa 8kg tai 12 kg kuulalla. Urheilullisen miehen kannattaisi aloittaa kuulalla 12 -20 kg väliltä. Huonossa kunnossa olevan, epäaktiivisen miehen kannattaa kokeilla alkuun 8 kg kuulaa.

Sopiva kuulan koko naiselle

Toisin kuin miehet, naisilla on tapana aloittaa kuulalla, joka on liian kevyt heille. Joskus jopa aivan liian kevyt! Naiset, olette paljon vahvempia kuin luulettekaan! Kuulan nosto ei tee sinusta isoa ja kömpelöä. Päinvastoin, oikealla treenauksella ja omistautumisella, kahvakuulatreeni antaa sinulle aina haluamasi kehon. Joten älä pelkää käyttää treenissä ”painavia” kuulia.

Ballistisissa liikkeissä kuten heilautuksissa, rinnalle vedoissa ja tempauksissa keskimääräisesti aktiivisten naisten kannattaisi aloittaa kuulan painoilla väliltä 8 -12 kg. Urheilullisten naisten kannattaisi valita kahvakuulan paino väliltä 12 kg - 16 kg. Huonossa kunnossa olevien, epäaktiivisten naisten kannattaisi kokeille kuulaa väliltä 6 kg - 8 kg.

Naiselle hallituille, hitaille liikkeille, kuten turkkilaiseen ylösnousuun ja tuulimyllyyn kannattaa valita kuula, jonka voi helposti nostaa pään yläpuolelle noin 8-10 kertaa. Keskimääräisesti aktiivisten naisten kannattaa aloittaa kuulalla väliltä 6 kg - 8 kg. Urheilullisen naisen kannattaa aloittaa kuulalla väliltä 8 kg - 12 kg ja huonossa kunnossa oleva, epäaktiivisten naisten kannattaa kokeille kuulaa väliltä 4 kg - 6 kg.

Kuulia raskaana oleville naisille

Monien vuosien ajan lääkärit kehottivat raskaana olevia naisia luopumaan painonnostosta. Viimeaikaisten lääketieteellisten kehittymisien myötä tiede on osoittanut, että raskaana olevat naiset voivat nostaa painoja turvallisesti ja se on myös todella hyödyllistä.

Oikean kuulan valitseminen: Mikä on erilaisten kuulien ero?

Nykyään on tarjolla eri tyyppisiä kuulia. Me Gorilla Sportsilla valmistamme yhteensä kuutta eri kahvakuulamallia. Kuulaa ostaessa kannattaa miettiä näitä ominaisuuksia:

a)     Sileä, kaareva kahva. Kuulassa kannattaa olla pyöreä kahva, joten varo kolmion mallisia kahvakuulakahvoja. Valikoimamme kaikista kuulista löytyy pyöreä kahva.

b)     Koko. Kahvakuulan koissa on suuria eroja. Kilpakuulat ovat aina samankokoisia painosta riippumatta, kun taas muut kahvakuulamme suurenevat painojen suurentuessa.

c)     Materiaali. Meiltä löytyy kahvakuulia niin vinyylisinä kuin valurautaisina.

d)     Väri. Toisissa kahvakuulissa väri vaihtuu painon kasvaessa. Näin sinun ei tarvitse edes lukea kahvakuulasta, minkä koon otat vaan voit katsoa sen suoraan väristä.

e)     Hinta. Kahvakuulan hinta on tietysti yksi tärkeimmistä asioista, mitä kannattaa miettiä! Pyrimme Gorilla Sportsilla olemaan aina Suomen halvin, joten meidän kuulamme ovat varmasti edullisia.

Valurauta vai kilpailukuula?

Kilpakahvakuulat on tehty raudasta, toisin kuin valurautaiset. Ne ovat käytössä kansainvälisissä kuulakisoissa. Toisin kuin valurautakuulat, kilpakuulat ovat aina saman kokoisia painostaan riippumatta. Tämä tarkoittaa, että käytätpä 8 kg kuulaa tai 32 kg kuulaa, se tulee aina istumaan samaan paikkaan kyynärvarrellasi. Tämä varmistaa, että tekniikkasi pysyy samanlaisena painosta riippumatta. Perinteinen valurautakuula kasvaa painon noustessa ja jokainen koko istuu erilailla räkkiasennossa. Yksi todella hyvä hyöty kilpailullisissa kuulissa on, että niissä on todella leveä, tasainen pohja.

Kahvakuula