Tuotearvostelut
Crosstraining
(4,5/5)

Perustuu 59 tuotearvosteluun

Crosstraining 

Oppaan sisältö

  1. → Mitä on crosstraining
  2. → Crosstrain liikkeet

Mitä on Crosstraining?

Crosstraining on kunto-ohjelma, jonka tarkoituksena on auttaa ihmisiä kehittämään koko kropan lihaksia. Crosstraining kunto-ohjelmassa treenataan korkealla tempolla. Ohjelman liikkeet vaihtuvat myös nopealla sykkeellä ja ne on suunniteltu kehittämään koko vartalon lihaksistoa. Crosstrainingin avulla sinusta ei tule todennäköisesti kylän vahvinta, mutta tämän alan huippuja pidetään yleisesti maailman kovakuntoisimpina ihmisinä. Kunnon lisäksi parannat nopeutta, tasapainoa ja notkeutta. Treeni iskee vahvasti myös tukilihaksiin!

Kunto-ohjelmat sisältävät käytännöllisiä liikkeitä, jotka tuovat treenaamiseen voimistelun, painonnoston, juoksun, soutamisen ja useiden muiden lajejen parhaat puolet. Saat siis parhaat eväät parantaa kokonaisvaltaisesti kuntoasi, jonka avulla pärjäät paremmin myös arjessa! Treenatessa pyritään maksimoimaan tehdyn työn määrä tietyssä ajassa, joten intensiteettiä piisaa. Laaja-alainen liikeskaala ja inteensiivinen treenitempo tuottaa uskomattoman nopeasti huikeita tuloksia kunnon kohenemisessa.

Crosstrainingissa on myös reilusti yhteisöllisyyttä, mutta treenien takia ei tarvitse salille lähteä. Hommaa itsellesi hyvä valikoima tuotteita ja kutsu porukka koolle treenaamaan! Muistakaa turvallisuus. Lajin ympärille on myös kasvanut suuria kilpailuita maailmanlaajuisesti. Hyvä venkki treenimotivaation ja itsensä puskemiseen huippusuorituuksiin on pitää tuloksia ylhäällä. Seuraavalla kerralla menee enemmän!

Osa treeniliikkeistä voidaan tehdä kehonpainolla. Liikkeiden tehostamiseksi kannattaa kuitenkin hankkia muutamia välineitä.

Treeniliikkeitä

Voimaköysi

Voimaköydellä treenaat erittäin tehokkaasti lihasvoiman lisäksi myös kestävyyttä ja räjähtävyyttä. Aerobisena liikkeenä se myös polttaa rasvaa ja nostaa hyvin sykettä. Köysitreenillä on myös lihasharjoittelua syvemmälle tehovia vaikutuksia. Se parantaa sydän- ja verenkierto- sekä hengityselimistön kuntoa. 

Klassinen treeni köydellä on taisteluköysiharjoitus:

Pidä köyden kumpaakin päätä käden päässä lonkastasi, kättesi ollessa olkapäiden leveyden päässä toisistaan. Tue vartalosi ja ala nostelemaan kumpaakin kättä ylös ja laskemaan niitä vuorottain, nopeasti ja tanakasti. Jatka tätä vuorottelua yhdestä 20 minuuttiin.

Askeltikkaat

Askeltikkaat on tarkoitettu nopeuden ja koordinaatiokyvyn parantamiseen. Niitä voidaan myöskin käyttää erittäin hyvin lämmittelyyn ennen harjoittelua. Askeltikkaat asetetaan ja levitetään lattialle tai maahan. Niistä muodostuu pitkittäismuotoinen kuvio, joko 1- tai 2-askelmaisena. Tämä mahdollistaa sinun käyttämisen niitä askel- tai pomppuharjoituksiin.

Askelmat auttavat sinua tekemään liikkeet oikeaoppisesti ja toistuvasti. Ilman näitä konkreettisia askelmia on hankala hahmottaa kuinka askellukset tehdään. Askeltikkaita voidaan myös helposti yhdistää toisiinsa ja tämän avulla saadaan pidemmät askeltikkaat pidempi kestoisiin harjoituksiin.

Voimaleka

Voimaleka on yksi monipuolisimmista treenivälineistä. Se soveltuu erinomaisena lisänä monipuolistamaan kuntosaliharjoittelua tai täydentämään Crossfit-harjoituksia. Voimalekaa on saatavilla useana eri kokona, joten kaikenkokoisille ja vahvuisille löytyy varmasti sopiva vaihtoehto. Voimalekan painoa voidaan myöskin kompensoida treenin intensiteetillä. Myös raavas mies saa kovan treenin aikaiseksi tehdessään nopeita toistoja pienemmällä voimalekalla. Voimalekaa voidaan käyttää myös yksikseen ilman muita lisävarusteita. Sen käyttömahdollisuudet ovat rajattomat - kaikki liikkeet missä liikutat lekaa ilmassa vahvistaa kroppaasi tehokkaasti.

Yleisimmin voimalekan kaverina käytetään kuitenkin traktorin, kuorma-auton tai henkilöauton renkaita. Rengas asetetaan maahan makaamaan ja tämän jälkeen voit moukaroida voimalekalla renkaan päällysosaa tai kylkeä. Rengas on valmistettu kumista, joka vaimentaa iskut tehokkaasti.

Nauhatreeni

Harjoittelu tällä laitteella sopii kaikille. Aloittelija voi helposti säädellä harjoitusten vastusta hihnojen pituudella. Tottuneempi voi tehdä samoja harjoituksia raskaammalla vastuksella. Treeninauhat antavat hyvän harjoituksen koko vartalolle. Vain mielikuvitus on rajana treeniäsi valitessa. 

Harjoittelemalla saat treeniä kaikille eri lihasryhmille, mutta kehität samalla tasapainoa ja koordinaatiota. Sen lisäksi, että teet liikkeen on sinun pidettävä itsesi tasapainossa. Tämä on todella haasteellista monille eri lihasryhmille, esimerkiksi pienille lihasryhmille kuten hartioille. 

Laitetta voidaan käyttää uskomattoman moniin harjoituksiin. Voit harjoittaa ylä- sekä alavartaloa ilman muita laitteita. Kahvat on pehmustettu, koska treeneissä käytetään paljon käsiä. 

Liinalla tehtävät harjoitukset kannattaa yhdistää johonkin toiseen treeniin, jolloin siitä saadaan eniten irti. Harjoittele tällä setillä esimerkiksi kolme kertaa viikossa ja muina päivinä harjoita kestävyyttä. 

Plyobox

Säädettävä Plyoboxi sopii kaikenkokoisille ja tasoisille treenaajille. Se on säädettävissä 45cm - 65cm korkeuteen, eli haastetta löytyy jokaiselle. Säädettävissä viiteen eri korkeuteen. Vankka rakenne ja kumitassut jaloissa pitävät boxin paikoillaan kovassakin treenissä. Taso päällystetty kumilla, joten kengät eivät liu'u! Käyttäjän maksimipaino 300kg. Tämä on ehdoton hankinta kun haluat jalkoihisi ja pakaroihin voimaa sekä kokoa.

Ota crosstrainingiin myös nämä!

  1. → Käsipainot
  2. → Levytanko
  3. → Painoliivi
  4. → Kuntopallot
  5. → Kahvakuulat