Tuotearvostelut
Kuntopallot
(4,2/5)

Perustuu 6 tuotearvosteluun

Kuntopallot 

Kuntopallo

Kuntopallolla harjoittelu

Monet ihmiset sekoittavat jumppapallot ja kuntopallot keskenään. Jumppapallo on ilmalla täytettävä pallo, jonka päällä yleensä treenataan. Kuntopallolla sensijaan tehdään harjoitteita, esimerkiksi niin kuin kahvakuulalla. Kuntopalloharjoittelu on tehokas tapa parantaa voimaa ja kestävyyttä. Kuntopalloharjoittelussa käytettävät liikkeet ovat useimmiten räjähtävää voimaa kehittäviä, koko kropalla tehtäviä liikkeitä. Yleisimpä kuntopalloharjoituksia ovat erilaiset heitot ja kopittelut, jotka ovat niin sanottuja plyometrisiä harjoitteita (erityinen harjoittelun luokka, jossa voimaa kehitetään lihaksen venytysrefleksin avulla). Vaikka kuntopalloa käytetään usein voimaharjoittelussa ja kehonhuollossa, ei se yksinään tavallisesti anna tarpeeksi suurta vastusta aiheuttaakseen lihaksen kasvatukseen tarvittavaa kuormitusta. Kuntopallo on silti kuitenkin hyvä lisä treeniohjelmaan, sillä se tarjoaa hieman erilaista lihasärsykettä punttien nosteluun verrattuna ja parantaa liikkuvuutta etenkin ylävartalon liikkeissä.

Kuntopallon valitseminen

Kuntopalloja on laaja valikoima eri koissa ja painoissa. Pienimmät ovat halkaisijaltaan alle 20 senttisiä ja isoimmat puolestaan koripallon kokoisia. Kuntopalloja on valikoimassamme kahta eri mallia: täysin pyöreitä ja otekahvoilla varustettuja. Yleisesti ottaen kevyemmät pallot sopivat käytettäväksi nopeusharjoittelussa, kun taas raskaampia palloja voidaan hyödyntää nopeusvoiman kehittämisessä.

Ota huomioon seuraavat seikat, kun valitset kuntopalloa:

Määritä, onko pallon käyttötarkoitus heittely, kopittelu vai vastuksen lisääminen. Tämän avulla voit päättää, kannattaako valita tavallinen pallo vai kahvoilla varustettu pallo.

Ihmisillä on tapana valita painavampi pallo kuin on tarpeen. Nyrkkisääntö pallon valitsemisessa on, että sen pitää olla tarpeeksi painava selvästi hidastaakseen liikkeitä, mutta ei niin painava, että hallinta, tarkkuus tai liikkeen ulottuvuus rajoittuu. Voimaharjoitteluun suositellaan kuntopalloa, jonka paino vastaa noin 30-50% yhden toiston maksimia samantapaisessa voimaharjoitteessa.

Kehittyessäsi liikkeessä, siirry pikkuhiljaa raskaampiin palloihin. Näin harjoittelusta saatava hyöty jatkuu. On parempi aloittaa kevyellä pallolla ja lisätä vastusta asteittain. Tämä varmistaa sen, että harjoittelussa säilytetään oikeanlainen liikerata ja puhdas tekniikka.

Kuntopallon koko ja paino vaihtelevat sen mukaan, millaisia harjoituksia tehdän. Tämän vuoksi on tärkeää muistaa, että jotkin liikkeet, kuten kuntopallon yliheitto taaksepäin tai kyykyt kuntopallolla saattavat edellyttää suuremman pallon käyttöä. Liian pienellä pallolla lihakset eivät tee tarpeeksi työtä.

Lisävarusteet

Jos ostat useampia kuntopalloja, kannattaa sinun hankkia kuntopalloteline. Tällöin voit säilöä kuntopallot monessa tasossa ja ne pysyvät tukevasti paikallaan. Lisäksi kuntopallot ovat tällöin aina samassa paikassa, joten niitä ei tarvitse etsiä monesta paikasta.

Kuntopallon lisäksi monet funktionaalisista treeneistä kiinnostuneet harrastajat käyttävät kahvakuulia. Kahvakuulat on myös kätevä tapa kasvattaa ja kehittää räjähtävää voimaa. Ne sopivat hyvin koko kropan harjoituksiin.