Tuotearvostelut
Levytangot
(4,4/5)

Perustuu 275 tuotearvosteluun

Levytangot

Suosituimmat Levytangot:

Levytanko

Mitä tulisi tietää levytangoista?

Yhdistämällä erilaisia painolevyjä ja levytankoja saat aina tilanteeseen ja yksilöllisiin harjoitustavoitteisiisi sopivan käsipainon. Gorilla Sportsilta voit valita seuraavista vaihtoehdoista:

  •   Mutkatanko

  •   Suoratanko
  •   Käsipainotanko
  •   Ojentajatanko
  •   Tangot ovat saatavissa 30 mm halkaisijalla tai Olympia-painojen 50 mm halkaisijalla
  •   Bodypump-tanko
  •   Tankoja on saatavilla jousi- sekä kierrelukoilla
  •   Kierre- tai jousilukollinen levytanko niskapehmusteella
  •   Levytankosetit erilaisilla muotoiluilla

Levytankoja käytetään voima-sekä fitnessharjoittelussa vaihtelevissa harjoitteissa. Näin tekemällä parannat kestävyyskuntoasi, vahvistat haluttuja lihaksia tai lihasryhmiä ja kehität koordinaatiota.

Millainen levytanko kannattaa valita?

Levytangot eroavat toisistaan pituuden, muodon, materiaalien sekä lukituksen suhteen. Tavallisisten levyntankojen halkaisija on 30 millimetriä. Olympia-levytankojen halkaisija puolestaan on 50 millimetriä.

Seuraavassa lyhyt katsaus yleisimpiin levytankoihin:

  •   Käsipainot ovat ihanteelliset yksittäisiä lihaksia harjoitettaessa. Niiden avulla voidaan harjoittaa myös ketteryyttä ja koordinaatiota.
  •   Levytanko kuormittaa harjoitellessa koko kehoa. Ne soveltuvat räjähtävään painonnostoon ja erilaisiin harjoitteisiin, kuten penkkipunnerrukseen, kyykkyihin ja maastavetoihin.
  •   Ojentajatankoa käytetään ojentajalihasten eristävissä harjoituksissa. Ojentajalihas on vastuussa käden yläosan ojennuksesta ja harjoitellessa ojentajia suurin osa käden lihaksista työskentelee.
  •   Mutkatangon aaltoileva muoto taka optimaalisen otteen ja nivelille sekä nivelsiteille hellävaraisen harjoituksen. Mutkatangot ovat erityisen suosittuja olankohautuksissa ja hauiskäännöissä.

Levytangot ovat oleellinen osa kuntosalia

Painonnostotangot ovat yksi suosituimmista sekä käyttötavaltaan monipuolisimmista harjoitteluvälineistä. Levytangoilla voit treenata rintalihaksia, olkapäitä, selkälihaksia, ojentajia, hauista, jalkoja ja montaa muuta lihasta. Yleisimpiin levytangolla tehtäviin harjoituksiin kuuluu penkkipunnerrus, pystypunnerrus, kyykky, kulmasoutu, maastaveto ja hauiskääntö, mutta liikevariaatioita on lukemattomia.

Markkinoiden edullisimmat levytangot saat ostettua kätevimmin Gorillasports –verkkokaupasta. Tarjoamme useita erilaisia levytankoja. Voit valita useista eri vaihtoehdoista käyttötarkoitukseesi sopivan joko kierrelukolla taikka jousilukolla: käsipainotangot, levytangot, Ez-tangot sekä ojentajatangot. Kaikilla tangoilla on tietty kahden vuoden takuu, niin kuin Gorillasports tuotteilla aina!

Levytangot

Mitä tulee voimaharjoitteluun, levytanko tulee aina olemaan suurten nostojen kingi. Mitä enemmän voimaharjoitteluun on kiinnostusta, ovat useat saliomistajat päättäneet investoida erityisiin voimaharjoitteluvälineisiin. Jos katsot ympärillesi salilla, saatat nähdä erilaisia levytankoja ja oudosti muotoiltuja tankoja, joita ei paljoa käytetä.

Erikoislevytankoja löytyy monia eri kokoja ja muotoja, jotta treenaamiseen saadaan vaihtelu, laajennettua skaalaa suuriin nostoihin ja voit välttää esimerkiksi loukkaantumisriskin. Tässä artikkelissa opastamme sinut valitsemaan oikean levytangon tavoitteisiisi ja kokemukseesi nähden.

Suosituimmat levytangot

1) Suora levytanko

Jos olet joskus harjoitellut levytangolla kuntosalilla, tämä on todennäköisesti tanko johon olet tottunut. Voimatanko on tyypillisin levytankomalli. Ne ovat yleensä n. 170cm pitkiä ja melko jäykkiä, mutta joustavat hieman raskaalla taakalla. Niiden laatu vaihtelee samoin kuin painomäärä, eli paljonko ne pystyvät kantamaan.

Suurin osa tangoista on tehty teräksestä ja niiden laatu voi vaihdella hyvän ja huonon välillä. Jotkut tangot voivat taipua hieman ja palautua takaisin alkuperäiseen muotoonsa. Tätä kutsutaan tangon ”piiskaksi”. Kaikki Gorilla Sportsin levytangot on tehty laadukkaista materiaaleista, siksi niillä onkin 2 vuoden takuu.

Tangoissa on yleensä myös uurteinen osa, joka parantaa otetta tangosta.

Levytangot ovat parhaita perinteiseen voima ja kestävyysharjoitteluun, kuten penkkipunnerrukseen, kyykkyihin, maastavetoihin, pystypunnerruksiin, romanialaisiin maastavetoihin tai kulmasoutuihin. Suurin osa tangoista pystyy kannattelemaan painoja perustangon 200 kilosta kilpailutangon 270 kiloon saakka.  Niiden hinta vaihtelee 50-150€ välillä.

2) Olympia painonnostotanko

Olympiatason painonnostoon on olemassa tätä varten erityisesti suunniteltuja painonnostotankoja, jotka parantavat suoritusta ja vähentävät loukkaantumisriskiä. Ne näyttävät samalta kuin perus painonnostotangot, mutta ne on suunniteltu pienillä eroavaisuuksilla, lajin dynaamisen luonnon vuoksi.

Ne valmistetaan erityisestä teräksestä, jonka piiska on joustavampi kuin tyypillisen perustangon, eli tanko on helpompi “ottaa kiinni”. Ne myös pyörivät ranne ja käsivaivojen välttämiseksi, koska niiden päihin on asennettu laakerit.

Uurteet eivät ole aivan yhtä terävät, kuin maastavetotangoissa ja monissa Olympia painonnostotangoissa ei ole keskellä uurretta. Keskiosa lepää nostajan niskalla kyykkyjen ja puhtaiden nostojen aikana. Nämä levytangot ovat 50mm halkaisijalla paino-osastaan.

3) Käsipainotanko

Käsipainotanko on monipuolinen tanko, jolla voit treenata käytännössä koko kropan. Käsipainotangon lisäksi sinun kannattaa hankkia säädettävä vinopenkki, jotta voit treenata käsipainotangolla esimerkiksi penkkupunnerrusta tai pystypunnerrusta. Valikoimassamme on kahden pituisia käsipainotankoja 30mm halkaisijalla, 35cm ja 42cm. Lisäksi molempia tankoja saa sekä jousilukoilla että kierrelukoilla. Valikoimastamme löytyy myös 50mm halkaisijalla olevat käsipainotangot.

4) Trap-tanko

Trap-tanko on saanut nimensä muodostaan. Se muistuttaa kuusikulmiota, jonka päissä on painojen paikat. Tämä muotoilu mahdollistaa sen, että voit astua tangon keskelle maastavetoharjoituksia varten.

Suosittelemme Trap-tankoa maastavetoharjoituksiin, koska se on ergonomisempi. Nostoasento on nivelille hieman hellempi. Kahvojen sijoituksen vuoksi oikean nostoasennon saavuttaminen on helpompaa, kun nostetaan enemmän painoja.

5) Hauistanko

Hauistangon muoto tekee hauisnostoista mukavampia, koska sen muotoilun ansiosta ranteesi pääsevät liikkumaan luonnollisemmin. Tanko sopii myös olkalihasharjoituksiin. Mutkatankoja on niin 30mm halkaisijalla kuin myös 50mm halkaisijalla. Miksi hankkia mutkatanko kotiin? Tanko on pienempi kuin monet levytangot, joten se sopii pienempään treenitilaan.

Koska tanko on yleensä lyhyempi kuin muut, tämän voit löytää vinopenkin telineestä.

6) Ojentajatanko

Ojentajatangon avulla voit treenata ojentajia täysin uudella tavalla! Ojentajatangot painavat hauistankoja enemmän, eli noin 12kg.

Se on ergonominen ja tehokas tapa saada voimakkaat ja lihaksikkaat ojentajat.

Yhtenveto

Tangon valinta riippuu yleensä treenaustavoitteista, kokemuksesta ja anatomiastasi. Ne voivat lisätä hauskan elementin treenirutiiniisi ja auttavat sinua etenemään painonnostossa. Kokeile rohkeasti eri tankoja ja kerro meille, mitä mieltä olet!