Hierontapallo 

Hierontapallo suuri osto-opasHierontapallo

Hierontapallo ja hierontarulla ovat suosituimmat välineet omatoimiseen hierontaan! Niin tehokas kuin hierontapallo on, se on todennäköisesti vanha keksintö koska monissa vanhoissa kulttuureissa käytettiin sileitä lämmitettyjä taikka viilennettyjä kiviä hieronnassa.Tänä päivänä hierontapallot ovat paljon monimutkaisempia, koska niitä saa kaikenlaisilla pinnoilla. Hierontapalloista voidaan käytttää myös eri termejä, kuten "terapiapallot", "joogapallot" ja "fysioterapiapallot", jotka kaikki merkitsevät täsmälleen samaa asiaa. Tämän oppaan avulla voimme säästää sinulta vaivaa ja kustannuksia siitä, että sinun täytyy kokeilla niitä kaikkia. Suurin osa valmistajista käyttää myyntikikkoja myymään turhaa muovia, jotka eivät ole yhtä hyödyllisiä kuin pallot, joita voit ostaa urheiluvälineliikkeistä.

Hierontapallot ovat erityisiä ja niillä on hyviä etuja

Kaikista markkinointikikoista huolimatta hierontapallot ovat tehokkaita erottamaan kehosi ongelma-alueita ja mahdollistamaan pysyviä muutoksia, jotka lisäävät joustavuutta ja vähentävät kipua. Niiden ansiosta voit tehdä oman syvälihashieronnan, joka vastaa paineita, joita voit odottaa hierojan kämmenistä tai kyynärpäistä.

Parhaat fysioterapeutit, hierontaterapeutit ja urheilijat käyttävät hierontapalloja itsehoitoonsa ja useimmat käyttävät lacrossepalloja hieronnassa.

Hierontapallot ovat niin tehokkaita, että ne voivat jopa ehkäistä leikkauksia. Tiedetään, että selkätaudit joskus johtavat kuolemaan taikka heikentäviin kipuihin.

Kuinka valita hierontapallo

Tärkeintä on se, että pystyt sijoittamaan hierontapallon ja ohjaamaan liikkeen ja paineen tiettyihin kehon osiin. Tekijät, jotka määrittävät, että onko sinulla oikea hierontapallo tarpeihisi, ovat koko, paino, muoto, pito ja kovuus.

Koko - kannattaa valita pallon koko hierottavan kehonosan mukaan

Kädet, käsivarret taikka jalkapohjat - haluat kokeilla golfpallon taikka lacrossepallon kokoisia hierontapalloja. Teknisesti golfpallon halkaisija on 42,7 mm ja lacrossepallon halkaisija 63 mm.

Etu- ja takareidet, vatsalihakset, pakarat, ylä- ja alaselkä ja niska - lacrossepallon ja tennispallon kokoiset pallot sopivat parhaiten näihin kehon osiin. Niiden halkaisijat ovat 63 mm, 67 mm ja 73 mm.

Rinta ja hartijat - näihin tarvitaan 10 cm halkaisijalta oleva pallo, joka on jo aika epätavallinen koko.

Paino - Mitä raskaampi pallo, sitä paremmin se pysyy siellä mihin sen asetat. Valmistamme kaikki pallot mahdollisimman raskaiksi tästä syystä vaikka se nostaakin hintaa huomattavasti. Eli, kiinteämmät pallot ovat parempia kuin ontot taikka täytettävät koska ne painavat enemmän. Kiinteät pallot myös epämuodostuvat pienemmällä todennäköisyydellä.

Muoto - On tärkeätä käyttää sileää palloa jotta voit ohjata sen liikettä tarkemmin kun rullailet. Jos et käytä kehonpainoasi paineena palloon, tuhlaat aikaasi. Eli unohda piikikkäät ja kumpuiset pallot vaikka ne näyttäisivät paremmilta. Yhden seikan takia piikit ovat parempia - ne tuovat lisää pitoa hikiselle kropalle.

Jotkut voivat sanoa että tarvit ulkokkeita kaivaaksesi syviä lihaksia, mutta kaikki vauriot ja kivut ovat hoidettavissa sielällä pallolla. Paremman ohjattavuuden lisäksi pallo kattaa enemmän aluetta nopeammin ja helpommin. Muista että paras tapa hieroa lihasta on kiertää sen ympäri eikä tuoda painetta suoraan kipeään kohtaan. Jos saat mustelmia helposti, niin sileä pallo ehkäisee mustelmien muodostumista.

Pito - Hyvässä hierontapallossa on hyvä pito eikä se liuku helposti puisella lattialla, seinää vasten taikka ihollasi. Tämä helpottaa pallon ohjattavuutta ja ehkäisee sen liukumista pois jos käytät sitä seinää vasten.

Kovuus - Ei ole täydellistä hierontapalloa kovuuteen nähden, koska jokainen kehonosa reagoi erilaisiin kovuuksiin erilailla. Jotta lihaksesi kehittyvät, olisi parempi käyttää kovaa palloa.

On hyvä mainita, että kovuus ei ole ainut tekijä joka määrittää kuinka pallo epämuodostuu kehosi alla. Ontolla ja kiinteällä pallolla voi olla sama kovuus, mutta ne tuntuvat erilaisilta.

Hierontapallo ja useimmiten meiltä kysytyt kysymykset


K: Mikä on paras pallo selkäkipuun?

V: On hyvä käyttää kiinteää hierontapalloa yläselälle taikka suurta erittäin kovaa palloa alaselälle. Erityisesti Fascia pallo on hyvä vaihtoehto selkäkipuihin. Joskus kovaan lihasjumiin pitää käyttää kovaa palloa, koska se vaikuttaa parhaiten. Jos sinulla on jokin selkävamma, niin aloita pehmeämmällä pallolla ja nosta pikkuhiljaa pallon kovuutta.
K: Mitkä pallot sopivat parhaiten jalkahierontaan?

V: On vaikea päihittää kovaa palloa jalkahieronnassa! Jos aloittelet niin haluat kuitenkin jotain suurempaa ja pehmeämpää. Jos sinulla on jotain tarkkoja lihasjumeja taikka arpikudosta, niin käytä kovia pieniä palloja kuten golf palloja parempaa tehokkuutta varten.

K: Mitä ovat Trigger Point -hierontapallot?

V: Trigger Point -hierontapallot hierovat kehossasi erittäin tarkkoja kohtia, jotka voivat teettää enemmän kipua kuin muut kohdat. Mikä tahansa oikean kokoinen pallo käy hierontaan silloin, jos se pääsee hyvin kipukohtaan. Yleensä Trigger Point -hierontapallot ovat pienempiä.