Tuotearvostelut
Painonnostovyöt
(3,8/5)

Perustuu 32 tuotearvosteluun

Painonnostovyöt 

Painonnostovyön käyttö painonnostossa

Painonnostovyön käytön hyödyistä ja haitoista on paljon eriäviä mielipiteitä kuntoilijoiden keskuudessa. Osa pitä vyötä tärkeänä turvallisuusvälineenä, joka parantaa suoritusta. Kun taas toiset välttävät vyön käyttöä sen nostoa helpottavan vaikutuksen vuoksi.

Painonnostovyö

Painonnostovöiden hyödyt

Estää alaselän vammoja, joita voi tulla raskaissa nostoissa

Voi parantaa suoritustekniikkaa

Mahdollistaa suurempien painojen nostamisen

Painonnostovöiden haitat

Saattaa haitata keskivartalon lihasten vahvistumista

Saattaa haitata alaselän lihasten vahvistumista

Kannattaako minun siis hankkia painonnostovyö?

Kaikki vyön käyttämisen hyödyt perustuvat keskivartalon voimaan ja paineeseen. Tutkimustulokset näyttävät selän ja vatsan lihasten sisäisen paineen kasvavan huomattavasti painonnostovyötä käytettäessä maksimaalisen isometrisen painonnoston aikana. Toisin sanoen painonnostovyön käyttö vakauttaa keskivartaloa, antaa tukea selkärangalle ja parantaa kykyä nostaa raskaampia painoja. Sisäänhengittäminen ennen nostoa, vyötä käyttäessä, vähentää myös selkäranga rasitusta.

Joten, jos olet normaali terve kuntoilija, ei painonnostovyö ole välttämätön hankinta. Jos kuitenkin koet tarvitsevasi tukea selälle kuntoillessasi, suositellaan käytettäväksi kevyttä mallia leveiden ja paksujen voimannostovöiden sijaan. Paksut vyöt on suunniteltu maksimivoimannostoon. Jos taas haluat keskittyä mahdollisimman raskaiden painojen nostamiseen, on leveästä painonnostovyöstä todistetusti apua.

Lue pitempi versio painonnostovyön käytöstä blogissamme!