Ryhdy Personal Traineriksi, se on helppoa!

Kirjoita suunnitelma asiakkaillesi, seuraa sitä ja seuraa heidän kehitystään. Kuka tahansa voi ryhtyä menestyväksi valmentajaksi tai personal traineriksi.Personal trainer

Ihmisten kanssa työskentely on helppoa. Kaikki ovat motivoituneita ja valmiita tekemään töitä fitnesspäämääriensä saavuttamiseksi.

Näin ei ole.

Ihmiset ovat hulluja, irrationaalisia, kärsimättömiä ja joskus myös laiskoja. Ja tämän vuoksi me kaikki tarvitsemme valmentajan.

Mitkä ovat hyvän valmentajan piirteet todellisuudessa?

Kaikki alkaa välittämisestä. Valmentajan tulee välittää asiakkaistaan. Muuten koko tilanne romahtaa nopeasti. 

Välittäminen on kaiken alku. Jos asiakkaasi ymmärtää, kuinka paljon välität heistä, se kehittää välillenne terveen ja tuottavan suhteen.

Mitä tulee seuraavaksi?

Tarvitset suunnitelman. Nyt ei puhuta parhaimman excel-taulukon luomisesta tai muustakaan täydellisestä suunnitelmasta. Suunnitelma ei myöskään voi olla pelkästään asiakkaille huutaminen. Valmentajan tulee näyttää suuntaa.

Pidä mielessä, että suunitelma ei ole ikinä täydellinen. Elämä on monimutkaista ja sinulle ja asiakkaallesi tulee varmasti joitakin muutoksia. Sinun pitää pitää yllä jatkuvaa keskustelua asiakkaasi kanssa suunnitelmasta, tavoitteista ja elämästä yleensäkkin.

Kehittyminen ei ole aina lineaarista. Etsi tapoja, joilla voit auttaa asiakastasi pysymään johdonmukaisena ja vastuullisena. Muista aina kysyä muilta neuvoja järkevästä treenaamisesta. Kaikkea sinun ei tarvitse tietää yksin ollaksesi hyvä valmentaja.

Tee nämä yksinkertaiset asiat ja hyviä asioita tapahtuu sekä sinulle että asikkaillesi


Määritä päämäärä

Päivittäinen pelisuunnitelma

Kun treenisessio alkaa, ota noin 2-3 minuuttia aikaa selittääksesi asiakkaalleesi tämän session suunnitelma. Näin annat heille nopean yleiskatstauksen siitä, mitä haluaisit tavoittaa tällä treenisessiolla. Ole todella tarkka, ja kysy jos heillä on mitään kysymyksiä tai huolia ja ryhtykää työhön.

Tällä tavalla ei yhteisellä treeniajallane ilmene mitään yllätyksiä ja asiakas ymmärtää treenisession päämäärät.

Laajemmassa kuvassa

Päivittäiset treenaussessiot ovat vain pieni osa kokonaisuutta. Kaikkien sessioiden tulisi työstää eteenpäin kohti yhteistä päämääräänne.

Jos tavoitteesi on auttaa asiakasta rakentamaan lihasmassaa, mutta se ei ole mitä he itse haluavat, suhde ei ole kovin tuottava. Yksinkertaisesti sanottuna, suunnitelman tulisi heijastaa valmentajan sekä asiakkaan yhteisiä päämääriä.

Joitakin ideoita:

  • Jos asiakkaasi haluaa rakentaa lihaksia, heidän tulisi nostaa painoja kolme kertaa viikossa.
  • Jos asiakkaasi haluaa juosta maratoonin, kannattaa juosta pidempiä matkoja.
  • Jos asiakkaasi päämäärä on päästä painonnostokilpailuihin, kannattaa teidän viettää aikaa kyykäten, vetäen ja penkkipunnertaen.

Tämä on melko itsestäänselvyys, mutta se saattaa usein jäädä huomiotta huonon kommunikaation, kokemuksen puuteen tai pelisuunnitelman puuttumisen vuoksi.

Kirjaa ylös kehittyminen päämäärää kohden

Jos epäröit, kirjoita se ylös.

Sinun täytyy olla tarkasti kartalla kaikesta mahdollisesta, jotta ymmärtäisit asiakkaasi kehityksen. Mistä aloititte? Mihin olette menossa? Miten aiotte päästä sinne?

Tässä muutama yksinkertainen tapa tarkkailla kehitystä:

  • Ennen ja jälkeen kuvat
  • Joka kuussa voidaan kokeilla farkkuja – miten ne sopivat nyt?
  • Painonlasku
  • Kehonkoostumus
  • Nostetun painon määrä
  • Metrien muutokset: esim. kuinka pitkän matkan asiakkaasi pystyi pyöräilemään tietyssä ajassa. Entä neljän viikon treenin jälkeen?

Kirjoita kaikki ylös ja seuraa kehitystä

Aktiivinen valmennus

Valmentaminen ei yksinkertaisesti ole pelkkää kertomista ja huutamista. Se ei ole alas istumista ja vierestä katsomista, kun asiakas suorittaa treeniohjelmaa. Valmentaminen on jatkuvaa suunnan näyttämistä, palautteen antamista tekniikasta, oletusten johtamista ja tietysti asiakkaan motivointia.

Seuraaminen

Tämä on tärkeä asia, joka yleensä unohtuu valmentajilta. Olemme teknologian ympäröimiä, joka sallii meitä ottamaan yhteyttä asiakkaisiin hetkessä. Yksinkertainen viesti, sähköposti tai soitto on fantastinen tapa ottaa yhteyttä asiakkaaseen. Tämä vie tosiaan vain 2 minuuttia.

Ensimmäinen hyvän valmentajan kriteeri oli välittäminen. Jos valmetaja ei pysty ottamaan noin pientä aikaa tarkistaakseen jonkin asian, välittävätkö he todella?

Kommentit

    1. Gorilla Sports

      Oli :)

  1. nalle puh

    Hyviä vinkkejä jutussa. Esim Tavoitteeton nostelu alkaa tympiä äkkiä pelkkänä kunto suoritteena. Alan pieneksi jääneitä vaatteita kokeilee viikon välein jos tulisi motivaatiota hommaan.

Kommentoi tekstiä: