Tuotearvostelut
Levytankosarjat
(4,2/5)

Perustuu 192 tuotearvosteluun

Levytankosarjat 

Levytankosarja

Levytankosarja osto-opas

Painosarjat ovat kaiken treenaamisen kivijalka. Niiden avulla harjoittelemisessa vain mielikuvitus on rajana. Sarjan avulla voit tehdä paljon mm. penkkipunnerrusta, jalkakyykkyä, maastavetoa, pystypunnerrusta, kulmasoutua, hauiskääntöjä, ojentajapunnerruksia sekä olkapääharjoitteita.

Jos sinulla on valmiina vinopenkki ja kyykkyhäkki tarvitset enää levypainosarjan!

Painosarja koostuu levytangoista ja levypainoista.

Yksilöllisempään voimaharjoitteluun – levypainosarjat

Jokainen, joka harjoittelee käsipainoilla - niin lyhyillä kuin pitkilläkin - tuntee ne: levypainot. Levypainot varmistavat, että voit helposti löytää sopivan painon oman kuntotasosi mukaan. Levypainot ovat käytännöllisiä lisävarusteita ja niitä voidaan käyttää myös kotikuntosalilla. Levypainoja on olemassa koko teräksisiä sekä muovivrsioita. Molemmilla malleilla on etunsa ja niille ominainen ulkonäkö.

Mitä tulisi ottaa huomioon levypainojen ostossa? Ja mitkä ovat levypainosarjojen edut?

Levypainosarjat – lisää joustavuutta harjoitteluun

Levypainosarja tarjoaa ostajalleen joustavuutta harjoitteluun. Yksilöllisestä kuntotasostasi riippuen painolevyt voidaan yhdistää siten, että saat juuri sinulle sopivat harjoituspainot. Lisäämällä tai poistamalla painolevyjä voit harjoitella eri lihasryhmiä, kuten hauista ja ojentajia, joustavasti. Aluksi voi olla järkevämpää hankkia pieni levypainosarja. Näin saat ihanteellisen tilaisuuden löytää juuri sinun harjoitteluusi sopivat harjoituspainot.

Teräs- ja muovilevypainot – mitä eroa niillä on?

Levypainoja on saataville teräksisenä sekä muovisena. Muovi miellyttää usein silmää ja materiaalina se tarjoaa myös hyvän suojan kosteudelta, kuten hikoilulta.  Tämä estää samalla myös painojen ruostumista. Teräksisillä painolevyillä on suuri merkitys monille ihmisille. Sinun oma makumieltymyksesi vaikuttaa pitkälti siihen kumman valitset. Molemmat versiot sopivat yleensä hyvin käteen ja niistä saa hyvän otteen.

Mitä sinun tulisi huomioida ostaessasi levypainoja?

Vastaa seuraaviin kysymyksiin ennen ostopäätöstä:

  •          Millaisilla painoilla haluaisi harjoitella tulevaisuudessa?
  •          Kuinka monta painolevyä tarvitset? Ja kuinka tärkeää sinulle on vaihdella eri painojen välillä?
  •          Pidätkö enemmän teräksestä vai muovista?
  •          Soveltuvatko levypainot yhteen jo olemassa olevien kuntoiluvälineiden kanssa?
  •          Missä haluat säilyttää uudet levypainosi tulevaisuudessa?

 

Lisävarusteet levypainoille - mitä muuta tarvitset?

Levypainot ovat myös lisävarusteita, mutta myös niiden kaveriksi voidaan voidan hankkia lisävarusteieta, jotka hekpottavat levypainoilla harjoittelua. Tärkeitä lisävarusteita ovat mm. painotelineet ja monitoimilaitteet, joihin ne on jo valmiiksi asennettu. Näin voit helposti säilyttää levypainoja, kun et käytä niitä ja ottaa tarvittaessa käyttöön uudelleen. Levypainoteline on mukava vaihtoehto ja sen ansiosta sinun ei tarvitse nostaa painoja maasta. Tätä haastetta ei kannata aliarvioida. On tärkeää huomioida myös turvallisuus ja käyttömukavuus.

TOP 7 Suosituimmat levytankosarja levypainot

1. Vinyyliset painot

Nämä tarjoavat lyömättömän hinta-laatusuhteen. Vinyyliset levypainot on päällystetty kestävällä vinyylillä, joka estää lattiaa kolhiintumiselta ja naarmuuntumiselta.

2. Olympia-levypainosarja

Tämä on valikoimamme kuningas. Se on suunniteltu ammattimaiseen käyttöön. Olympia-levypainotangoissa käytetään 50mm keskireiällä olevia levypainoja. Olympia-levypainot on valmistettu laadukkaasta raudasta, joiden pinta on päällystetty lattiaystävällisellä kumilla. Levypainoissa on myös kolme nostokahvaa, joiden avulla niiden nostaminen tankoon on helppoa.

3. Vinyyliset Tri Grip painot

Nämäkin tarjoavat lyömättömän hinta-laatusuhteen. Tri Grip -sarjan levypainoissa on kätevät nostokahvat, joiden avulla levypainojen nostaminen tankoon ja pois ottaminen on helppoa. Lisäksi nostokahvat mahdollistavat esim. olkapääharjoittelun pelkästään levypainon avulla. Myös Tri Grip-sarjan levypainot on päällystetty lattiaystävällisellä vinyylillä.

4. Valurautaiset painot

On valmistettu kestämään isältä pojalle. Muistathan hankkia valikoimastamme suojamaton suojaamaan lattiotasi sekä lisäämään levypainojen ja lattian käyttöikää. Hanki edullinen suojamatto kotiin tästä.

5. Valurautaiset Tri Grip -painot

Nämä on myös valmistettu kestämään. Lisäksi valurautaisessa Tri Grip -painoissa on kätevät nostokahvat, jotka helpottavat painojen nostamista tankoon ja pois. Tämän lisäksi voit käyttää levypainoja käsipainojen sijaan erinäisissä harjoitteissa.

6. Kromiset painot

Levypainot ovat erittäin kestäviä ja ne on viimeistelty kiillotetulla kromilla. Kestävyys ja upea ulkonäkö samassa paketissa.

7. Kumiset painot

Kuminen pinnoite takaa lattiaystävällisen harjoittelun. Levypainot ovat valurautaa ja niiden päällä oleva kumipäällyste suojaa lattiaa hyvin kolhiintumiselta ja naarmuuntumiselta. Huomioithan, että kumista voi aluksi lähteä hieman kumin tuoksua.

TOP 4 Suosituimmat levytankosarja levytangot:

Levytangoissa tulee huomioida ensin, mitä lihasryhmää halutaan harjoittaa. Toisille lihasryhmille on omat tarkoin suunnitellut tankonsa. Tälläisiä tankoja ovat EZ-tanko, joka on tarkoitettu hauiksille sekä ojentajille ja ojentajatanko, joka on tarkoitettu ojentajien treenaamiseen.

1. Suora tanko

Tanko mahdollistaa useiden lihasryhmien harjoittelun yhdellä tangolla. Voit tehdä sillä esim. penkkipunnerrusta, jalkakyykkyä, maastavetoa, pystypunnerrusta ja hauiskääntöä. Jos sinun tarvitsisi valita vain ja ainoastaan yksi kuntosaliväline, se olisi suora tanko ja tarpeeksi levypainoja.

2. Käsipainotanko

Käsipainotanko mahdollistaa monipuolisen harjoittelemisen. Käsipainotanko on kaikkien hauis-, ojentaja- ja olkapääliikkeiden perusta. Voit harjoitella tarvittaessa ainoastaan toista kättä. Voit myös käyttää käsipainotankoa kahvakuulamaiseen harjoitteluun. Käsipainotangot vievät ainoastaan vähän tilaa ja sen vuoksi soveltuvat erinomaisesti kotiharjoitteluun.

3. EZ-tanko

Mutkatanko mahdollistaa erittäin hyvin hauiksien ja ojentajien treenaamisen. Tanko tunnetaan myös nimellä "mutkatanko". Tanko on hieman käyrä, jonka ansiosta treenatessa ranteisiin kohdistuu pienempi paine ja saat paremman tuntuman itse lihakseen. Joillain ihmisillä esim. hauiskääntö suoralla tangolla voi sattua ranteisiin. Tässä tapauksessa EZ-tanko on hyvä valinta hauiksien harjoitteluun.

4. Ojentajatanko

Soveltuu nimensä mukaisesti erittäin hyvin ojentajien harjoittelemiseen. Tangossa nostokahvat ovat pystyasennossa, joka mahdollistaa ranneystävällisen asennon. Se soveltuu myös hyvin hauisten ja olkapäiden treenaamiseen.

Kuminen levypainosarja


Värikäs vai yksivärinen? Kumista valmistetut painosarjat ovat suosittuja levypainoina sekä lyhyinä ja pitkinä käsipainoina. Saat lisättyä niiden avulla väriä kotikuntosalillesi ja samalla erittäin toimivat treenivälineet. Myös kuntosaliketjut luottavat kumisiin levypainosarjoihin sekä käsipainoihin niiden erityisominaisuuksien vuoksi. Miksi kumiset levy- ja käsipainot ovat niin suosittuja?
Yksi ratkaiseva etu on materiaali, joka suojaa kosteudelta. Ne näyttävät hyvälle, ovat helppo puhdistaa ja mukava käyttää. Kumi suojaa sisempiä teräslevyjä kosteden, esim. hien, vaikutuksilta. Kosteus ei pääse siis kosketuksiin metallin kanssa. Samalla vältytään painojen ruostumiselta ja painot ovat näin pitkäikäisempiä.


Lisäksi kumiset levy- ja käsipainot suojaavat lattiaa. Vaikka se hurjalta kuulostaakin, niin jokainen urheilija tietää kuinka vapauttavalta tuntuu pudottaa painot suorituksen jälkeen lattialle. Kumi suojaa painojen pudotessa lattiaa ja vähentää painetta, sillä esimerkiksi perkettilattialle pudotetut teräspainot tekevät pahaa jälkeä. Käsipainot tulisi tietysti säilyttää aina huolellisesti ja pudottamisen on aina oltava poikkeus.

Onko parempi valita käsipainosarja vai yksittäiset painot?

Oletko kiinnostunut painoharjoittelusta ja mietit, onko järkevää ostaa sarja vai yksittäiset käsipainot? Kumiset käsipainosarjat tarjoavat sinulle joustavuutta ja voit vaihdella painoa sopivaksi harjoituksen mukaan.  Käsipainojen lisäksi kotikuntosalille kannattaa valita kuminen levypainosarja. Näin saat pienillä muutoksilla mahdollisuuden harjoitella entistä paremmin.


Kuminen levypainosarja suora- vai mutkatangolla?

Kumista levypainosarjaa voidaan käyttää sekä suoralla, että mutkatangolla. Molemmilla on mahdollista harjoitella monipuolisesti hieman erilaisissa liikkeissä. Mutkatankoa käytetään etenkin hauiskääntöjen tekemiseen, sillä sen muoto on ranteelle parempi vaihtoehto hauiksia treenatessa. Suoratanko on usein käytössä taas vaativissa penkkipunnerruksissa.


Mitä tulisi ottaa huomioon hankittaessa kumista levypainosarjaa?

On tietenkin tärkeää, että yksittäiset elementit (tanko ja painot) sopivat toisiinsa ja treenatessa käytetty paino vastaa omaa henkilökohtaista kuntotasoa. Levypainosarjat tarjoavat enemmän joustavuutta harjoitteluun. Kiinnitä huomiota mukavuuteen ja materiaaleihin levypainosarjaa ostaessa. Näin yksittäisiä levyjä voidaan vaihtaa mutkattomasti keskeyttämättä harjoittelua pitkäksi aikaa.