Tuotearvostelut
Levypainosarjat
(4,3/5)

Perustuu 64 tuotearvosteluun

Levypainosarjat 

Levypainosarja

Gorilla Sportsissa tarjoamme laajan valikoiman painosettejä. Meiltä löydät levypainosarjat 10 kilosta aina 100 kiloon saakka, useilla eri painosarja tyypeillä. Meiltä saat myös perinteiset valurautaiset levypainosarjat ja kevytpainosetit, jotta löydät treeniisi sopivimmat varusteet. Älä epäröi ottaa meihin yhteyttä tarvittaessa, autamme mielellämme!

On olemassa kaksi perustapaa käyttää vapaita painoja, yksinkertainen ja pyramidi –tapa. Yksinkertaisessa tavassa käytetään kevyempiä painoja, jotta voidaan tehdä useampia toistoja. Pyramidisysteemissä taas painoja on enemmän ja toistoja vähemmän. Yksinkertainen tapa on yleensä suositellumpi kaikille nostajille, koska se mahdollistaa paremmat nostot ja pienemmät tapaturmariskit. Mitä tekniikkaa sitten käytätkin, muista lämmitellä kunnolla ennen treeniä ja anna lihaksillesi palautumisaikaa treenien välissä.

Levypainosarja

Suosituimmat levypainosarjat top 3

  1. Vinyyliset levypainosarjat

Vinyyliset levypainosarjat ovat Gorilla Sportsin edullisimmat levypainosarjat. Niissä yhdistyy erityisesti hyvä hintalaatusuhde! Levypainoissa on 31mm reikä, joten ne sopivat hyvin 30mm levytangoille.

  1. Olympia levypainosarjat

Gorilla Sportsin olympialevypainot sopivat vaativallekin kuntoilijalle. Ne käyvät olympiatankoon, jonka takia monet kuntosalitkin käyttävät kyseisiä painoja.

  1. Kumiset levypainosarjat

Kumiset levypainot sopivat hyvin sisätiloihin, koska ne eivät riko lattiaa niiden kumisen pinnan ansiosta.

Vapaat painot

Olympiatason painonnostossa on kaksi liikettä, jotka jokaisen kilpailijan on suoritettava. Nämä ovat tempaus ja työntö.

Tempaisussa tanko nostetaan lattialta suorille käsille pään yläpuolelle yhdellä liikkeellä. Parhaat nostajat pystyvät nostamaan 2,5 kertaa oman painonsa verran. Ensin tanko nostetaan hartioiden tasalle, sen jälkeen suorille käsille. Koska nosto suoritetaan kahdessa vaiheessa, painoa pystytään nostamaan enemmän ja parhaat nostajat pystyvät nostamaan jopa 3 kertaa oman painonsa verran.

Osalle ihmisistä vapailla painoilla treenaaminen ei ole niinkään voiman kehittämisestä vaan lihasten kiinteyttämisestä sekä kestävyyden parantamista. Vapaiden painojen käyttö kohdistaa harjoituksen hyödyn tiettyihin lihasryhmiin, mutta myös harjoittaa muita lihaksia. Tuloksena on parantunut koordinaatio ja voima.

Lisää joustavuutta voimaharjoituksen aikana: levypainosarja

Haluatko tehdä voimaharjoittelustasi vielä yksilöllisempää tulevaisuudessa? Huoli pois! Valitsemalla oikean levypainosarjan olet oikealla tiellä. Levypainosarja takaa, että voit muuttaa treenipainoja helposti ja näin treenata vieläkin yksilöllisemmin ja usein myös tehokkaammin. Monet kunnianhimoiset urheilijat yllttyvät siitä, kuinka laaha levypainosarjojen valikoima onkaan. Painoja on olemassa useita malleja, niin klassisia kuin värikkäitäkin ja sarjat on koostettu eri tavalla. Lopullinen valinta on kiinni omasta kuntotasostasi.

Kumia vai terästä? Tätä ei ratkaise vain henkilökohtainen maku

Ensi silmäyksellä on huomattava, että monet painolevysarjat eroavat pääasiassa ulkonäöltään. Levyjä on saatavana sekä värikkäinä ja teräksisenä. Oman suosikin valintaan vaikuttaa toki muukin kuin väri. Teräksiset levypainot ovat klassisia ja hygieenisiä. Kumisilla ja muovisilla levypainoilla on se etu, että sisäosa on suojattuna kosteudelta ja ne eivät roustu. Ne ovat myös hieman ystävällisempiä harjoittelualustalle. Lattia ei naarmuunnu niin helposti, toki tämä riippuu myös painon suuruudesta. Suojamatto on myös hyvä lisävaruste lattian suojaamiseksi. Molemmilla materiaaleilla on siis etuja, jotka on hyvä ottaa huomioon ostovaiheessa.

Lisää vinkkejä uusien levypainosarjojen ostoon

Levypainosarja on erittäin käytännöllinen, jos tykkään treenatessasi vaihdella eri lihasryhmien välillä ja mukauttaa harjoitteluasi uudelleen ja uudelleen, oma kuntotasosi huomioiden. Ostaessasi levypainosarjaa kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin tekijöihin:

  •          Levypainolevyjen koko (ovatko ne yhteensopivia mahdollisesti olemassa olevan tangon kanssa)

  •          Levypainojen lukumäärä
  •          Levypainojen paino

Yleisesti voit harjoitella useampia kehonosia levypainosarjojen avulla. Joustavuutesi kasvaa painojen tarjoaman vapuden myötä.

 

Millaiset painot sopivat millekin lihasryhmälle?

Henkilökohtainen kuntotasosi määrittää, mitä painoja käytät kehon eri alueiden harjoitteluun. Monilla urheilijoilla on vahvat reidet ja he pystyvät kyykkäämään suurilla painoilla. Tämä sama ei kuitenkaan välttämättä sovellu sinulle, sillä ylävartalosi saattaa olla vahvempi kuin jalkalihaksesi. Levypainosarja on erinomainen varuste saadaksesi selville millaisilla painoilla on hyvä harjoitella. Voit koota niistä omiin tavoitteesisi sopivat painot ja aloittaa monipuolisen harjoittelun. Jotta voisit harjoitella mahdollisimman tehokkaasti sinun ei tule yli- tai aliarvioida omaa suorituskykyäsi. Hoida itseäsi, panosta lihashuoltoon ja palautumiseen, jotta pystyt motivoitumaan entistä enemmän.