Tuotearvostelut
Leuanvetotangot
(4,1/5)

Perustuu 129 tuotearvosteluun

Leuanvetotangot 

Millaisen leuanvetotangon tarvitsen?

Leuanvetotanko oveen saattaa olla paras ratkaisu. Leuanvetotangot ovat ehdottomasti yksi halvimmista ja parhaista tavoista lisätä selän, käsien ja olkapäiden voimaa ja massaa, mutta ennen kuin teet ostopäätöksen, sinun kannattaa tietää seuraavat asiat leuanvetotangoista:

  • Miten ovenkarmeihin kiinnitettävä tanko toimii
  • Tangon kiinnittäminen ovenkarmeihin ja mahdolliset vauriot
  • Vaihtoehtoiset leuanvetotangot
  • Leuanvetojen harjoittelu

 

Mitä erityppiset leuanvetotangot ovat?

Monitoiminen leuanvetotanko vipuvoimallaVipuvoimalla toimivat tangot menevät ovenkarmin yläpuolelle, jolloin kehosi paino pitää tangon kiinni painamalla sen molemmista suunnista seinää vasten. Valikoimamme Monitoiminen leuanvetotanko on vipuvoimalla toimiva tanko. Tanko tulee osissa ja sen kasaaminen on yksinkertaista. Kasaamisen jälkeen kiinnität tangon ovenkarmiisi ja voit alkaa käyttää sitä välittömästi. Kun olet tehnyt treenisi, tanko irtoaa ja voit säilyttää sitä poissa näkyviltä esimerkiksi kaapissa.

 

 

Teleskooppinen leuanvetotanko oveenTeleskooppiset leuanvetotangot pidentyvät ja kiilautuvat ovenkarmien väliin. Ne pysyvät paikallaan joko pelkän kitkan tai päissä olevien imukuppien avulla. Leuanvetotanko oveen on valikoimamme ainoa teleskooppinen leuanvetotanko. Tangon mukana tulee kiinnitysruuvit, joten voit halutessasi ruuvata tangon oveen ja näin vahvistaa kiinnitystä. Lue lisää tangon kiinnittämisestä oviaukkoon alempaa.

 

 

Mitä vaihtoehtoja tällaisille tangoille on?

Oveen kiinnitettävä leuanvetotanko on vain yksi vaihtoehto, tässä muutama toisenlainen tankotyyppi:

Seinään kiinnitettävä leuanvetotankoSeinään kiinnitettävä leuanvetotanko

Seinään kiinnitettävät tangot kiinnitetään suoraan tiiliseinään tai seinän takana oleviin tukipuihin, jolloin tanko pysyy erittäin tukevasti vaakasuorassa. Tarvitset vain vapaan tilan seinällä ja lattialla, jossa voit treenata.

 

 

 

Kattoon kiinnitettävä leuanvetotankoKattoon kiinnitettävä leuanvetotanko

Kattoon kiinnitettävät leuanvetotangot kiinnitetään katossa oleviin tukipuihin. Usean ruuvvin kiinnitys tekee asennuksesta vankan.

 

 

 

Voimatorni leuanvetoonVoimatorni

Jos et halua asentaa tankoa kiinteästi, voit valita myös vapaasti seisovan voimatornin. Siitä löytyy leuanvetotangon lisäksi mahdollisuus dipeille ja jalannostoille.

 

 

Leuanvetotangon asentaminen oveen ja mahdolliset vauriot

Teleskooppisen tangon kiinnittäminen on todella helppoa: voit käyttää pelkkää kitkaa pitääksesi tangon paikallaan, mutta se ei ole aina suositeltavaa. Turvallisemman kiinnityksen saat käyttämällä kitkan lisäksi ruuveja.

Teleskooppinen tanko voi aiheuttaa pieniä vaurioita karmeille. Ruuvien reikien lisäksi tarpeeksi suuren kitkan aikaansaamiseksi on tanko ruuvattava mahdollisimman kireälle, jolloin karmin saumat voivat rakoilla. Tanko työntää karmeja pois päin toisistaan. Tällaiset halkeamat voi paikata laastilla ja maalilla.

Oikeaoppinen leuanvetotekniikka

Lue yksityiskohtaiset ohjeet oikeaoppiseen leuanvetoon blogissamme: Leuanveto tekniikka, osa 1.

Leuanvetojen harjoittelu

Leuanvetotangon käyttäminen on loistavaa treeniä, jonka aikana käytät ja vahvistat selän, käsien ja rinnan lihaksia. Kunkin lihaksen osuutta liikkeeseen voi muuttaa muutamalla otetta. Yleensä leveä ote aktivoi enemmän selkää, kun taas kapea ote aktivoi käsiä ja rintaa. Eroa syntyy myös riippuen siitä käytätkö vastaotetta vai myötäotetta. 

Leuanvetojen tekemiseen et tarvitse muita välineitä kuin tangon ja itsesi. Kehonpainosi toimii vastuksena ja voit kasvattaa harjoituksen intensiteettiä kasvattamalla toistojen tai sarjojen määrää. Jos et jaksa tehdä yhtään leukaa, voit aloittaa hyppäämällä tankoon niin että saat leuan tangon yläpuolelle ja sitten laskemalla itsesi mahdollisimman hitaasti alas (ns. negatiivinen toisto). Vaihtoehtoisesti voit ostaa vastuskuminauhan ja laittaa sen tangosta roikkumaan niin, että saat noustua "seisomaan" nauhan päälle. Tällä tavoin nauha avittaa nostoa ja tekee liikkeestä kevyemmän (avustettu leuka). Jos taas saat tehtyä yli 15 toistoa vaivatta, voit ottaa käyttöön lisäpainot ja tällä tavoin lisätä liikkeen raskautta

Nopea treeni, jonka voit tehdä leuanvetotangolla:

10 X leveällä myötäotteella (kämmenet pois päin itsestä)

10 X oteella, jossa kämmenpohjat osoittavat toisiaan (mahdollista esim. seinään kiinnitettävällä tangolla)

10 X kapealla myötäotteella (kämmenet poispäin itsestä)

10 X kapealla vastaotteella (kämmenet itseesi päin)

Jos et jaksa tehdä 10 leuanvetoa kerralla, hyppää ylös ja laske itsesi mahdollisimman hitaasti alas, kunnes olet tehnyt kaikki kymmenen toistoa.