Tuotearvostelut
Joogamatot
(4,2/5)

Perustuu 16 tuotearvosteluun

Joogamatot 

Joogamatto

7-kohtainen joogamaton osto-opas

1. Paksuus

Miksi paksuus on tärkeä: Joogamaton paksuudella on suuri merkitys siihen, miten mukavalta patja tuntuu. Mikäli patja on liian ohut saatat satuttaa polvesi mm. puolikuu asennossa. Toki vaihtoehtoisesti paksu patja (jotkut patjat jopa 1,5cm paksuja) saattavat aiheuttaa sen, ettet tunne lattiaa kunnolla allasi. Voit huomata sen mm. jooga-asennossa ”puu”, kun asento on hankala pitää ja tasapaino alkaa heittelemään.

Vaihtoehdot: Normaalin jumppamaton paksuus on n. 1 cm, vaikkakin niitä löytyy myös 1,5cm paksuiseen saakka.

Osto-ohje pähkinänkuoressa: Ota huomioon kuinka paljon sinulla on tilaa maton säilytykseen. Kuinka tärkeää sinulle on, että maton saa helposti mukaan ja ennen kaikkea, missä menee oma rajasi mukavuuden ja lattian tuntemisen välillä. Jos sinulla on vähän säilytystilaa tai pitkä matka treenipaikalle ja pidät keskinkertaisesta paksuudesta, kannattaa hankkia 1cm paksuinen matto.

Jos sinua ei niinkään haittaa kantaa ja säilyttää pikkuisen enempää painoa saadaksesi enemmän pehmeyttä, harkitse enemmin korkealuokkaista 1,5cm paksuista joogamattoa.

2. Materiaali

Miksi materiaali on tärkeä: Joogamaton käytettävyys koostuu monesta eri osasta: tekstuurista, tahmeudesta, ekologisuudesta ja huokoisuudesta (tästä riippuu kuinka paljon matto antaa myöten, kun päällä on painoa) sekä siitä, että miten nopeasti se kuluu käytössä.

Vaihtoehdot: Suurin osa joogamatoista on tehty PVC:stä eli vinyylistä. Uudempi, ekologisempi versio sisältää luonnonmukaista sekä kierrätettyä kumia, juuttia ja orgaanista puuvillaa sekä luonnon puuvillaa (tämä tarkoittaa sitä, ettei kangasta ole käsitelty synteettisillä aineilla valmistuksessa).

Osto-ohje pähkinänkuoressa: Mikäli olet allerginen lateksille, vältä mattoja jotka ovat tehty luonnonkumista. Jos haluat pysytellä aidossa alkuperäisessä joogamatossa, valitse matto joka on valmistettu PVC:stä. Tälläiset matot kestävät parhaimmassa tapauksessa jopa vuosikymmeniä. Huokoisuus voi vaihdella paljon johtuen eri materiaaleista, mutta pääsääntöisesti PVC-matoissa on eniten joustavuutta kun taas juutti- ja puuvillamatoissa vähiten. 

Näiden perustietojen tuella jatka lukemista ja anna omien tarpeidesi sekä prioriteettiesi ohjata valintaasi.  

3. Tekstuuri

Miksi tekstuuri on tärkeä: Mattosi tekstuuri määrittää, kuinka paljon pitoa se antaa. Tahmeus ja tekstuuri vaikuttavat siihen, kuinka paljon liukastelet maton päällä. Se antaa kitkaa matolle, joka estää liukastelua (kun taas tahmeus perustuu enemmän ’imuun’). Tekstuuri myös vaikuttaa siihen miltä matto tuntuu, se on yksi osa kokonaismukavuutta.

Jos odotat patjaltasi täydellisyyttä, jokainen pienikin kumpare patjan tekstuurissa tulee todennäköisesti pahentamaan esimerkiksi savasana-asentoa. Maton pinnan tekstuuri voi olla joko tarkoituksella tehty (esimerkiksi pieniä nyppylöitä) tai materiaalien itse aiheuttama pintakuviointi. Juuttimatoissa on orgaanista karheutta kun taas PVC-matoissa on pienimuotoinen tekstuuri, mutta pehmeä tuntuma.

Vaihtoehdot: Kaikille kehoille löytyy omanlaisensa matto– täydellisen sileästä aina todella karheaan.

Osto-ohjeet pähkinänkuoressa: Jos etsit harjoitusmattoa, joka estää liukastumista ja liukumista ja haluaisit välttää PVC-mattoja (perinteinen tahmea matto), etsi kumista, juuttista tai puuvillaista joogamattoa. Matossa on hyvä olla koholla oleva, käsin kosketeltava kuviointi. Koholla olevan kuvioinnin tarjoama pito auttaa sinua pysymään matolla tasapainossa, riippumatta sitä kuinka hikiseksi tai vaativaksi treenisi meneekään.

Jos sileys on sinulle erittäin tärkeää, niin tässä tapauksessa PVC-matto on sinulle paras vaihtoehto. Jos pidät tahmeudesta, mutta olet kiinnostunut uusista ekologisimmista vaihtoehdoista, voit kokeilla muutamaa patjaa ennen kuin ostat omaasi. Jotkut ekologiset matot saattavat yllättää siinä, kuinka paljon ne tarjoavat pitoa ilman perinteistä tahmeaa pintaa.

4. Tahmaisuus

Miksi tahmaisuus on tärkeä: Tahmea jumppamatto estää sinua liukastelemasta tai liukumasta. Se auttaa sinua pitämään tasapainosi vaihtaessasi asentoa ja auttaa sinua pysymään paikallaan kun pidät asentoa useamman sekunnin.

Vaihtoehdot: PVC-matoissa on korkein tahmaisuus.

Osto-ohjeet pähkinänkuoressa: Jos tarvitset apua asennoissa pysymiseen, mutta et halua mattoa jossa on kohokuviointi, niin PVC-matto on todennäköisesti sinulle paras vaihtoehto. Pidä kuitenkin mielessä, että nämä matot ovat tahmaisia vain puhtaana. Jos ostat PVC-maton pese se ennen kuin otat sen käyttöön, sekä joka kerta kun huomaat että kätesi alkavat lipsumaan matolla paikaltaan. 

5. Ekologisuus

Miksi ekologisuus on tärkeää: Joogaajina noudatamme elämäntavoissa ahimsaa, eli väkivallattomuutta. Tästä syystä on arvojemme vastaista joogata sellaisella matolla, joka loppujen lopuksi päätyy kaatopaikalle.

Osto-ohje pähkinänkuoressa: Jos ekologisuus on sinulle tärkeää, vältä PVC:stä tehtyjä harjoitusmattoja (perinteinen tahmea matto). Ne eivät maadu kaatopaikoille ja on hankala sekä kallis kierrätettävä. Muovi-, juutti- sekä puuvillamatot, joita on saatavilla useissa paksuuksissa, ovat yleensä PVC-mattoja paksumpia sekä liukkaampia. Voit siis löytää maton, joka on ekologinen, sopivan paksuinen sekä tekstuuriltaan sinulle sopiva.

6. Hintaluokat

Normaali 1cm paksuinen, sileä, yksivärinen, tahmeapintainen PVC-matto on mattojen hintaluokkaltaan alhaisin. Sieltä ylöspäin voit maksaa enemmän, riippuen seuraavista ominaisuuksista: pinnan kuviointi, design tai logot, paksuus, antibakteerinen pinta, kuviointi jne. Ekologiset matot ovat yleensä mattojen kalliimmasta päästä.

7. Tyyli

Kun olet saanut päätettyä valintasi paksuudesta, materiaalista, tekstuurista, tahmeudesta, ekologisuudesta ja hinnasta, on enää yksi asia mikä pitää vielä päättää: tyyli! Joten anna palaa ja valitse oma lempivärisi, kuviointisi tai printtisi. Tulet joka tapauksessa tuijottelemaan mattoa paljon ollessasi alaspäin katsovan koiran asennossa. Kivoja shoppailuhetkiä!